"> کاروان رسیده است و داستان‌های دیگر از نویسندگان آسیای غربی و مرکزی |

کاروان رسیده است و داستان‌های دیگر از نویسندگان آسیای غربی و مرکزی

کاروان رسیده است
کاروان رسیده است و داستان‌های دیگر از نویسندگان آسیای غربی و مرکزی

کاروان رسیده است و داستان‌های دیگر از نویسندگان آسیای غربی و مرکزی

انور ممد خانلی، اولماز عومار بکوف، رسول خادی‌زاده و …

گزینش و ترجمه: قاسم صنعوی

آسیا، پهناورترین قاره، در حد خطه‌ها و کشورهایی که دربر می‌گیرد، تمدن‌ها و فرهنگ‌های متنوعی را نیز در خود جای می‌دهد. گرچه در میان این خطه‌ها، کشورهایی با نام‌های نوظهور روی نموده‌اند، به‌رغم دور افتادن یا دور گردانده شدن از دامان مادری، درمورد دیرپایی فرهنگ‌شان هیچ‌گونه جای تردیدی باقی نیست. در داستان‌های گردآورده شده در این دفتر که از نویسندگان هفت کشور: آذربایجان (جمهوری)، ارمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و گرجستان هستند، تنوع موضوع‌ها و شیوه نگرش به جهان و زندگی، به‌رغم زمان خلق آن‌ها و سایه‌ای که فرهنگ غالب رسیده از بیرون، می‌بایست بر آثار آن دوران بیافکند، خود را می‌نمایاند. و در برخی از آنها، هرچند یادگار دوران سلطه فکری ایدئولوژی خاصی هستند، جلوه‌هایی از فرهنگ غالب رسوب کرده از دیرزمان به‌خوبی حس می‌شود. در نمونه‌هایی از آثار دوران آزادزیستی کشوری چون ارمنستان که در دسترس قرار گیرند، موضوع‌هایی که رنگی از زندگی آن دوران و احساسی شخصی و عاطفی دارند یافت می‌شوند. ولی در دوران بعد، وقتی هم که نویسنده به «من» روی می‌آورد، ناگزیر است در لابه‌لای اثرش گریزی ولو پنهانی به ایده‌ئولوژی بزند و یا در پایان نتیجه‌ای دلخواه قدرت مسلط بگیرد.

خرید اینترنتی کتاب “کاروان رسیده است” از سایت بهان بوک

3دیدگاه برای کاروان رسیده است و داستان‌های دیگر از نویسندگان آسیای غربی و مرکزی

  1. سلام. مجموعه هفتاد و دو ملت عالی است همه تمرکزش روی داستان کوتاه است که در کشور ما نسبت به رمان مغفول مانده، هم جامع است و گستره وسیعی از جغرافیای جهان بالاخص جغرافیای کمتر توجه شده را دربر می گیرد هم این که از مترجمان بزرگی چون آقایان صنعوی و عبدالهی بهره می برد و از همه مهمتر در قطع و شمایلی شیک و چشمنواز و محکم ارائه شده است. (گالینگور و روکشدار و الوان با نقاشی های زیبا همه هم همقطع). به تازگی تمام مجموعه را خریده ام و قصد دارم به همین زودی بخوانم. فقط نکته ای برایم مبهم مانده چون جایی برای انتقال به شما نیافتم اینجا مطرح می کنم روی عطف جلد گالینگور و همینطور عطف روکش آخرین کتاب این مجموعه که همین ” کاروان رسیده است ” نوشته شده است ۱٫ انگار قرار است جلد ۱ از مجموعه نویسندگان آسیای غربی و مرکزی باشد اما در کتاب و توضیحات شما ذکر به میان نیامده است. ممنون می شوم اگر توضیح دهید.

    • با سلام و احترام
      با سپاس از دقت نظر شما، بله این کتاب اولین کتاب از مجموعه داستان‌های آسیا است که در آینده جلد بعدی هم عرضه خواهد شد و قرار بر این است که سه جلد به داستان‌های آسیا اختصاص داده شود.

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*