"> عظمت نبوغ (زندگی پرشور بالزاک) ، لئون تورن ، قاسم صنعوی ، انتشارات دوستان

عظمت نبوغ (زندگی پرشور بالزاک)

عظمت نبوغ ، زندگی پرشور بالزاک

عظمت نبوغ

زندگی پرشور بالزاک

نویسنده: لئون تورن

ترجمۀ قاسم صنعوی

… فقط پنجاه‌ویک سال زندگی، ولی خلق مجموعه آثاری که بنا به گفته‌ای اگر پاریس ویران شود، پایتخت فرانسۀ قرن نوزدهم را به یاری‌شان می‌توان از نو بنا کرد، آفریدن بیش از نود رمان و مجموعه داستان، صد قصه، به‌اضافۀ چندین اثر با نام‌های مستعار و بالاخره تأسیس و ادارۀ چند نشریه‌، برای زندگی چنین کوتاهی، کاری عظیم است. این‌ها از ویژگی‌های خالق مجموعه آثاری است که «کمدی انسانی» را پدید می‌آورند.

اونوره دو بالزاک، در کنار این تلاش مرد‌افکن، زندگی پرشور و پرماجرایی هم داشته است. لئون تورن در این اثر که به‌راحتی رمانی خوانده می‌شود، به جزء‌جزء زندگی نابغه‌ای می‌پردازد که اوگوست رودن خواسته است عظمت او را در قالب سنگی بنمایاند، و به‌رغم گذشت بیش از دوونیم سده از مرگش، هنوز نه‌تنها در زادگاهش بلکه در بسیاری از خطه‌های جهان امروز نویسنده‌ای کلاسیک و دارای «عظمت نبوغ» شناخته می‌شود.

او اندیشمندی بود که به‌گفته ویکتور هوگو: «یکی از نخستین کسان در میان بزرگ‌ترین‌ها، یکی از بلندپایه‌ترین در میان بهترین‌ها بود.» و به داوری لامارتین: «او همه‌چیز را در خود داشت، عظمت نبوغ و عظمت روحی را …» به نظر بلز ساندرارس بدعت‌گذار: «بالزاک فقط پیشتاز نیست، بلکه خالق دنیایی نو است. ازاین‌روست که هر نویسندۀ جوانی باید از طریق او گذر کند …»

پدر روی پنجه‌ها بلند شد و نفس بلند و رگه‌داری کشید و دوباره روی پاشنه‌ها فروافتاد.
اونوره گفت:

– به ستارۀ اقبالم اعتماد دارم!

– پسرم، ستاره‌ها در آسمان می‌درخشند و از مردمی که آنها را نظاره می‌کنند بی‌خبرند. این حقیقت تلخی است که فقط افراد قوی جرأت می‌کنند از روبه‌رو با آن مواجه شوند.

از متن کتاب

خرید اینترنتی کتاب “عظمت نبوغ” از سایت بهان بوک

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاهی بنویسید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند


*